Tuesday 7 January 2014

Pesan Arwah Abah kepada Anak Bongsunya


Pesan Arwah Abah kepada Anak Bongsunya

 Assalamualaikum W.B.T…

Apasal tiba2 ja Firdaus wat Entry pasal Arwah Abah ni.. ??? Bukan apa! 19 hari yang lepas Besday Arwah Abah.. Jatuh pada 20.12.14.. Kalau Arwah Abah masih ada dah berumur 63 tahun.. Keep Calm & Always Smile :-) Macam mana boleh teringat kat Arwah Abah ??? Ni semua gara gara naik moto tadi petang nak p area Butterworth.. Dimana tempat Arwah Abahku di semadikan.. :-) “Subhanallah.. Apa jua pahala yang aku berzikir ini aku hadiahkan kepada Arwah Abahku.. Aminn..” Masa duk menunggang Motor Kriss tu.. Suddenly… Flashback “Dialog antara Mak dengan Aku masa aku kecik2 dulu”


Mak    : Adik tau tak SEBELUM Arwah Abah meninggal dulu..??? sambil tersenyum :-)
Adik   : Tau apa Mak..??? curious(perasaan ingin tahu)

Mak    : Dia pernah pesan kat Mak! Nanti kalau Adik dah besar, nak Adik jadi USTAZ..
Adik   : Hah! Betul ka Mak..??? terkejut
Mak    : Betul la! Tak kan Mak nak TIPU kot.. Arwah Abah yang cakap macam tu.. Dia SUKA
              kalau Adik besar nanti jadi USTAZ.. :-)
Adik   : Oh! Maknanya memang BESAQ la tanggungjawab Adik nanti bila dah dewasa... Haha.. :-)
               sambil ketawa..
  *Dalam hatiku perkataan USTAZ! Berulang2 di sebut “USTAZ! USTAZ! USTAZ!”


Dad and Son


Dialog nil ah yang mendorong aku tulis Entry kali ni..

Jadi USTAZ ! Apa maksud perkataan USTAZ ??? Bagi aku maksud USTAZ tu seniri membawa seribu makna.. Bukan setakat jadi Guru Agama @ seorang yang pandai dan berilmu tentang Agama Islam @ seperti perkataan USTAZ itu sebenarnya datang daripada bahasa Parsi yang membawa maksud Professor di Universiti-universiti di Negara Arab.. Tetapi maksud perkataan tu mendalam sebenaqnya.. Arwah Abah aku pesan suh jadi Ustaz bila besaq nanti.. Makna sebenar USTAZ bagi aku ialah setiap perwatakanku, tingkahlaku ku, sikapku, perangaiku, jiwaku dan hidupku semuanya berciri2 kan ISLAM seperti seorang USTAZ.. Perlulah kena dengan maksud & nama yang diberi padaku.. “Muhamad Firdaus”

Muhamad = Yang Terpuji
Firdaus = Syurga Tertinggi @ Syurga Ketujuh



Secara ringkasnya maksud namaku ialah Syurga Tertinggi/Ketujuh Yang Terpuji @ Heaven @ Paradise.. So, Arwah Abahku mahukan setiap sudut dari LUARAN & DALAMAN aku mengikut perwatakan seorang USTAZ, NABI MUHAMMAD S.A.W & SYURGA ..
 
Pesan Abah
Tahun 2015 nanti umur aku dah 25 Tahun.. Ke mana kah akan aku bawa hala tuju diri aku ni??? Xkan lah nak “Bawa Aku Pergi, Pacu Laju Laju, Kita Lari Dari Realiti” bak kata Zizan & Kaka.. Haha.. Mestilah “Sama ada bawa ke arah Islam ataupun TIDAK???” Walaupun aku dah dewasa sekarang ni.. Belum menjadi seorang USTAZ! Aku tak sedih @ kecewa sebab aku tau ini adalah permulaan hidup aku.. Masih panjang lagi hidup aku.. Aku masih ada peluang kedua.. Jika aku tak ditakdirkan jadi seorang USTAZ pun! Aku xakan sedih sebab aku masih ada banyak MEDIUM yang aku boleh berdakwah.. Tak semestinya jadi seorang USTAZ yang terkenal kan.. Lagipun Ustaz Abdullah Khairi pun mula mengenal diri beliau dan Islam lebih mendalam bermula sejak umur 26 Tahun.. Masih ada kesempatan kan.. :-)
 
icon


Buat masa sekarang aku nampak, takdir yang Allah bagi dekat aku ialah “Aku Seorang Fresh Graduate of Mechatronic Engineering”.. “Adakah ini takdir aku?” Ataupun aku perlu mula mengejar & mencari takdir jalan yang lurus! Buat masa sekarang aku perlu berdakwah melalui medium Youtube – Islamic Video, Facebook, Twitter, WeChat & Whatsapp – Nasihat2 Islamik, serta Blog – Sebagai Perkongsian Islamik.. Jika takdir aku suatu hari nanti jadi USTAZ yang betul pun apa salahnya kan.. Aminnn… Tolong doakan yang terbaik untuk aku jugak ya! Mudah Mudahan Firdaus akan menjadi seorang Ustaz suatu hari nanti.. Aminnn... Ya Rabbal A’lamin..
 
Bunga Dandelion
Pengajaran daripada kisah ini, kita dihidupkan ke dunia ni bersebab iaitu dengan tujuan Allah nak tengok.. Siapa antara kita paling baik amalannya ??? Setiap amalan yang baik akan jadi bekalan di akhirat kelak.. Tak kira lah kita ni dihidupkan dengan nama apa sekalipun.. Tunjukkan lah diri kita seorang yang baik seperti nama2 baik yang ibu bapa kita beri.. Asalkan nama kita maksud yang baik serta tak membawa makna yang buruk.. Suruhla kawan2 kita memanggil kita dengan panggilan yang baik.. Sebab menurut ilmuan agama nama tu yang akan di panggil di akhirat kelak..

Contohnya Nama aku Muhamad Firdaus.. My muslim friends can call me Muhamad @ Firdaus.. asalkan maksud tu masih sama.. Kalau my non-muslim friends boleh panggil nama aku dengan panggilan Heaven.. Sebab seperti yang kita sedia maklum nama Firdaus kadang kala non-muslim susah nak sebut.. Mungkin jugak maknanya akan jadi lain kalau diorang sebut.. So, aku mengambil keputusan suruh diorang panggil aku Heaven.. Maknanya tetap sama & baik iaitu Syurga.. Mereka lebih senang panggil aku dengan nama tersebut.. Pesan dekat kawan2 jangan panggil nama panggilan Mad @ Mat jika nama dia Muhammad.. Sebab Mad @ Mat tu maknanya Mati dalam Bahasa Arab.. Faham kan???


10’s 4 watching this read this Entry.. C U NEXT TIME..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...